Best Replica Watches

UX Research

UX research: Kwalitatief en kwantitatief

UX research levert inzicht in je klanten, inzicht in de kwaliteit van je digitale producten, diensten en communicatiemiddelen. Deze inzichten zijn onmisbaar om te komen tot een goede user experience en een succesvolle business. Happy User helpt je bij het beantwoorden van vragen als: wie is mijn klant en wat wil hij en helpt je met het vertalen van deze inzichten naar klantgerichte concepten. Zo kun je duurzaam innoveren: de ontwerpkeuzes zijn gebaseerd op inzichten en niet op het onderbuikgevoel of gestuurd door technologie.

Kwalitatief gebruikersonderzoek

Kwalitatief onderzoek houdt in dat je een kleine steekproef uit je doelgroep intensief onderzoekt of uitvraagt. Het gaat niet om grote aantallen, maar juist om details en om het waarom, het WHY. Het doel is begrijpen wat je klant wil, nodig heeft of snapt. Kwalitatief onderzoek kan heel goed gestuurd worden door kwantitatief onderzoek. Op basis van Google Analytics kun je goed nagaan welke pagina's niet naar wens converteren. Daar richt je dan je intensieve, kwalitatieve onderzoek op.


Testen met 'echte mensen'Betrokkenen kunnen meekijken bij een test

Een gebruikerstest of usabilitytest met echte klanten of eindgebruikers is het krachtigste instrument om te weten te komen of de klant nou snapt wat je aanbiedt of niet. Wat ervaart de klant - wat is de user experience. Verontrustend? Helemaal niet! Usability testen in een vroeg stadium betekent ruimte voor verbetering en een beter eindproduct. Opdrachten als:

    •    Koop een boek
    •    Bestel een kaartje
    •    Sluit een verzekering af

Uitgevoerd door mensen uit de doelgroep die de site nog nooit gebruikt hebben, geven veel inzicht. Een interview achteraf of tijdens zorgt dat we niet alleen de observaties kennen, maar ook merken hoe men het ervaart - de user experience. Het resultaat van een usabilitytest is een rapport met praktische adviezen. Dit geeft houvast voor het doorvoeren van de verbeteringen.

 


Usability test

Tijdens een usabilitytest probeert een klant een nieuwe site, app of andere applicatie uit. Dit kan zijn volgens een vooropgezet plan - een testscenario - of naar eigen inzicht. In een nabije ruimte (of online) kijkt en luistert een team van de makers mee.

Het doel is steeds de bruikbaarheid verbeteren en inzicht krijgen in hoe klanten denken dat het product werkt en hoe zij dat vinden. Dit levert altijd nieuwe inzichten op.

 

UX review

Evalueren zonder de doelgroep: bij een UX of expert review onderzoeken we de site op usability/UX knelpunten. We kijken naar duidelijkheid, overzichtelijkheid, informatiestructuur, navigatie, interactie en vormgeving en naar ergonomische aspecten zoals kleurgebruik en leesbaarheid. 

De bevindingen en oplossingen komen in een puntenlijst of rapport. Er zijn geen klanten of eindgebruikers betrokken.

Het is een snelle vorm van onderzoek, binnen een paar uur of een paar dagen ligt het rapport bij jou op tafel en kun je de verbeteringen doorvoeren.

Rapportage

Onze rapportage kent verschillende vormen:

 

  • presentatie, eventueel gevolgd door een workshop over de oplossingen
  • uitgebreid rapport met 40 - 50 knelpunten en aanbevelingen
  • presentatie met de 15 belangrijkste punten

Rapportages bevatten altijd een overzicht van de verbeterpunten en advies over de oplossingen, zodat de website, app of applicatie beter wordt, toegankelijker is, meer verkoopt en meer bezoekers, offerte-aanvragen en klanten oplevert.

Moeilijk keuzes maken?

Er zijn veel onderzoeksvormen mogelijk. Iedere techniek levert andere inzichten. We denken graag met je mee over wat er mogelijk is in jouw project! Bel of mail! 

Exploratief onderzoek          Evaluerend onderzoek
Diepte-interviews   Concept test
Surveys en enquetes   Usability test
Dagboek onderzoek   UX review
Experience mapping   Cooperative Evaluation
Customer journey    
Card sorting    
Focus groups    
Persona's maken    

 

Happy User denkt graag met je mee om een keus te maken uit alle mogelijke UX research methoden. 

Wat testen?

Een vraag die we veel krijgen is: "hoe kunnen we nou testen als het nog niet af is?"
En het antwoord is dat klanten het vaak helemaal geen probleem vinden dat iets niet af is. De meeste mensen willen graag helpen en zijn over het algemeen eerlijker over schetsen dan over gelikte plaatjes. De indruk is dan toch dat de site al bijna af is en dat het dan sneu is om er iets negatiefs over te zeggen.

Een usability test uitvoeren kan met schetsen, mock-ups, prototypes of al bijna complete producten. Wij vinden 'hoe eerder, hoe beter', maar soms is het wenselijk om toch later te testen.

 

Wanneer testen op usability / gebruiksgemak?

Zo vroeg en zo vaak mogelijk - het liefst meerdere keren in een project  of na iedere sprint. 

Doorlooptijd: 3 dagen tot 3 weken

Eindproduct: presentatie en rapport

Vervolgstappen: verbeteringen implementeren - herontwerp - in een later stadium nogmaals testen of reviewen.

Doorlooptijden

De expert review is de snelste methode om de kwaliteit van de user experience te meten: binnen een dag kan een rapport bij je op tafel liggen.

Voor een usabilitytest varieert de doorlooptijd van een traject van 3 dagen tot 3 weken. het hangt helemaal af van de stijl waarin je ontwikkelt en de onderzoek wilt doen. Soms wil een project toch graag een grote test met veel doelgroepen na de laatste sprint. Andere doen liever een compact onderzoek, na iedere sprint.


We denken graag met je mee over wat voor jullie project de beste aanpak is! 

 

cinego