Usability, UX, user experience
Usability is de Engelse term voor bruikbaarheid of gebruiksvriendelijkheid. Dit vakgebied is via user centered design uitgebreid naar user experience (kortweg UX): de ervaring van de gebruiker. En waar deze ervaring eerst vooral gericht was op de website, is dit nu verschoven naar de hele klantbeleving: in de winkel, de app, op facebook, twitter en natuurlijk op de website en in de webshop. Waar het om gaat is dat de focus bij het ontwerp niet ligt op wat technisch mogelijk is of op wat toevallig al digitaal beschikbaar is, maar juist op wat de doelgroep wil en verwacht.
Hoe? Er zijn veel manieren om aan UX te doen. Belangrijk is:
- Denk vanuit de doelgroep, al vanaf het begin van het project.
- Trek conclusies uit deze bevindingen, deel ze met ontwerpers en ontwikkelaars en pas de opgedane kennis toe.
- Evalueer zeer regelmatig en al vroeg in het traject. Juist wanneer het product nog niet af is, is er ruimte voor verandering.
De winst van UX
Wat levert al die aandacht voor eindgebruikers en bezoekers op?
Meer bezoekers
Tevreden bezoekers - die vaste klant worden
Hogere omzet
Betere landingspagina's
Kortere ontwikkeltijd
Een betere site!
Dr. Susan Weinschenk van Human Factors legt het uit in dit fijne filmpje over de ROI van UX (m.a.w. de winst van usability en UX).