Best Replica Watches

Design Research

Design research / exploratief gebruikersonderzoek

Weet voor wie je wat maakt:

Hoe concreter het beeld van de doelgroep, des te beter het ontwerp en het eindresultaat. Het ontbreken van een duidelijk beeld van de doelgroep maakt het lastig om een heldere site te ontwerpen. Er zijn veel manieren om de doelgroep te leren kennen en om een beeld van hen te vormen. 

Weten wie je klant is en wat hij wil weten als hij op je website komt?

Doelgroepanalyses en persona's helpen enorm om vanaf het begin de juiste ontwerpbeslissingen te nemen. Met behulp van een helder klantbeeld neem je sneller en betere beslissingen ten aanzien van informatiestructuur, pagina-indeling, interactie, beeldmateriaal en teksten.


Weten wat er leeft bij je doelgroep, welke vragen mensen hebben, welke impact jouw product heeft op het dagelijks leven van mensen. Er zijn heel veel technieken om te onderzoeken waar kansen liggen voor je organisatie door heel goed te kijken en te luisteren naar hoe mensen hun levens leven.

Doelgroepanalyse

Een doelgroepanalyse richt zich op de gebruikers (bezoekers), hun eisen en wensen en op de context - onder welke omstandigheden wordt een site of app gebruikt? Het lijkt op taakanalyse, maar is breder en geeft antwoord op vragen als:

  • wat voor type bezoekers komen er op de site
  • wat komen mensen op de site doen
  • wat verwachten ze
  • wanneer gebruiken ze de site of de app
  • met welk apparaat
  • zijn er problemen of onduidelijkheden bij het gebruik
  • welke sites of applicaties gebruiken ze nog meer

Op basis van deze gegevens kun je een gebruiksgericht concept opstellen of persona's ontwikkelen.

Persona's ontwikkelen

Een persona is een nauwkeurige omschrijving van iemand uit de doelgroep. Reden om ze te maken is dat een levendige beschrijving van een persona veel beter werkt dan de droge opsomming van een doelgroepomschrijving. Wanneer een product sterk focust op de persona, des te beter de 'user experience' - de ervaring die de bezoeker of gebruiker heeft.

Hoe maak je persona's?

In het ideale geval is er al veel (kwantitatieve) informatie over de verschillende doelgroepen. Zo niet, dan kunnen we vooronderzoek doen door bijvoorbeeld diepte-interviews en surveys.

Persona's maken we in een workshop met verschillende betrokkenen, bij voorkeur met mensen die de doelgroep goed kennen. Dit zijn bijvoorbeeld sales-personen, helpdeskmedewerkers en baliepersoneel.
Persona's maken gebeurt in minimaal twee workshops. De eerste workshop is bedoeld om helder te krijgen wat het is, wat je er mee kunt en om een opzet van de verschillende persona's te maken. Na de workshop werken we de persona's uit. In een tweede workshop presenteren we de persona's en gaan betrokkenen ervaren hoe het is om persona's te gebruiken in hun werk. Doorlooptijd: minimaal 2 weken

Weten hoe bezoekers je site ervaren?

Expert review

Usabilitytest

Persona's maken?

Een persona geeft een inspirerend beeld van je doelgroep. Hierdoor neem je makkelijker en betere ontwerpbeslissingen. Ook teksten kun je schrijven aan een persona. Je doelgroep zal ze beter begrijpen.
cinego